גולשים נגישים - נגישות לרשת למקבלי קצבת נכות
(מס' 169)

מחבר :
רוית אפרתי, ד״ר עידית מני-איקן
מועד פרסום :
04/2017
הורדה גולשים נגישים - נגישות לרשת למקבלי קצבת נכות (pdf)
דוח הערכה המסכם את פעילות גולשים נגישים  תוכנית ניסיונית שיצאה לפועל בסיוע הקרן למפעלים מיוחדים והופעלה על ידי עמותת מחשבה טובה.
 
גולשים נגישים נבנתה כשותפות בין המוסד לביטוח לאומי לבין עמותת מחשבה טובה בראשות המנכ"ל הראשון שלה, דניאל וויל. העמותה, שהוקמה בשנת 2003, פועלת לצמצום פערים חברתיים ולחיבורן של אוכלוסיות מוחלשות להזדמנויות הטמונות בעולם הטכנולוגי, והיא מתמחה בפיתוח תוכניות בתחומים אלה גם לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.
 
הפער בשימוש במחשב בין נכים לכלל האוכלוסייה עלה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומכון ברוקדייל. ב-2009 פרסם מכון ברוקדייל סקר שלפיו שיעור השימוש במחשב בקרב נכים הוא פחות מ 50% ובקרב נכים בעלי מגבלות חמורות פחות מ-25%, כשרק 26% בהם גולשים בבית. גם אם מגמה זו השתנתה מאז, עדיין יש פער בשימוש במחשב בין הנכים לכלל האוכלוסייה.
 
התוכנית פעלה בשנים 2015-2012 בשלושה מסלולים, שנועדו בין היתר לאפשר למשתתפים בחירה בקורס המתאים להם. במסלול אחד הוצעו קורסים ייעודיים רק למקבלי קצבת נכות כללית. הקורסים התקיימו במרכזי המחשבים של עמותת מחשבה טובה, במסגרות בקהילה ובמתנ"סים, בהדרכת צוות המיומן בעבודה עם אנשים עם מוגבלות. במסלול השני הוצעו קורסים משולבים לאנשים עם מוגבלות ולאנשים ללא מוגבלות. קורסים אלה התקיימו במרכזי המחשבים של בתי ספר חיצוניים המציעים את שירותיהם לקהל הרחב. בסך הכל תוכננו להשתתף בשני המסלולים 270 איש.
המסלול השלישי תוכנן מראש לקבוצה קטנה של 30 אנשים המרותקים לביתם. הקורסים במסלול זה החלו רק בתחילת 2016 לקראת סיום התוכנית, ולא נכללו במחקר המלווה. זאת ועוד: בשל הקושי להגיע לקבוצה זו הוחלט לקיים את הפעילות בקרב אוכלוסייה הדומה במאפייניה אך נמצאת במסגרות חברתיות בקהילה. כך פעלו שתי קבוצות קטנות בשיתוף עמותת צעד קדימה. אנו מודים לעמותה על הסכמתה להשתתף בניסוי, שאותו היא ממשיכה בכוחות עצמה.
 
בוגרי הקורסים בשני המסלולים הראשונים דיווחו על שינוי לטובה בתחושת השליטה בשימוש במחשב ובאינטרנט – שינוי שהחל בזמן הקורס ונשמר גם חצי שנה לאחר סיומו. מי שברשותם מחשב דיווחו על עלייה בתדירות השימוש בו – שהחל בקורס ונשמר חצי שנה לאחר סיומו. במהלך הקורס גם חלה ירידה בחסמים לשימוש במחשב, אך זו לא נשמרה כחצי שנה לאחר סיומו.
 
הקורס תרם להגברת תחושת הביטחון של בוגריו בכל הנוגע לשימוש באינטרנט, מילא את צורכיהם החברתיים ופתח להם צוהר לתחום המחשבים שדרכו הם יכולים להוסיף ולהרחיב את הידע, כפי שכמחציתם (48%) אף עשו. עם זאת, התגלו קשיים בתוכני הלימוד (36%), בקצב הלימוד (30%) ובזמן התרגול הקצר מדי, בעיקר בקורסים המשולבים. בוגרי הקורסים בשני המסלולים ציינו את הצורך בהגדלת מספר שעות הקורס (51%) ובשיפור ההנחיה (23%).